Monday, August 10, 2015

Resepi Mudah : Puding Cocktail + Kastad

Minggu lepas ofis ciknaa ada buat jamuan raya..plus jamuan untuk bos besar nak bersara awal bulan depan.. Semua order je..tapi ciknaa nak buat puding cocktail.. tapi bajet guna ofis punya, hehehe.. gigih nak buat jugak walapun Encik Sepul otstesen ke batu pahat.. pedehal..supermom yaw! :')



Bahan-bahan : (untuk hidangan 15 orang makan)

4 tin susu cair * ciknaa suka ideal-lemak berkrim! :)
3 tin buah dalam tin
tepung kastard (brand bird kastard)
esen vanilla (takde pun takpe)
susu pekat
gula
air


Puding kastard :

5 cawan air dimasak dengan 1 cawan tepung kastard..2 sudu susu pekat manis & 2 sudu gula pasir..pastikan dikacau dulu sebelum masak..masak dengan api yang kecil sampai meletup *kacau sentiasa*, tutup api dan masukkan dalam bekas, sejukkan..


Kuah puding :

4 tin susu cair dimasak dengan 1 tin air. tambahkan dengan 2 sudu tepung kastard & setengah tin susu pekat manis..tambah 2 sudu kecil esen vanilla..masak sampai mendidih, sejukkan.


Buah dalam tin tu asingkan dan buang airnya.. masukkan dalam kuah puding, tambah puding kastard yang dah sejuk.. fulamak makan sejuk-sejuk, nyaman tekak.. 


p/s: nak buatnya senang je, nak abiskan lagi senang..tapi penyakit M tu selalu yang buat segalanya tak menjadi.. hahahaha..

3 comments:

  1. Kakak pun baru buat tak CikNaa sebab baki buat triffle tu kakak jadikan puding macam inilah..

    ReplyDelete
  2. Tetiba teringin la... bahan dh ada kt umah tu bila laa nk buatnya...

    ReplyDelete
  3. Teringinnya nak makan puding ni, lama dah x makan..

    ReplyDelete

ciknaa hargai komen yu ols :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Copyright to Mama Double RM
Designed by UMIESUEstudio 2016