Tuesday, October 14, 2014

misi mengurangkan berat- tips untuk kurus

dah lama tak diet.. serius.. last ciknaa diet masa nak kawen dulu..maknanya lebih kurang 4 tahun yang lepas.. tapi diet yang yang yok kan.. tak kuat iman, diet tu bukan jadi kurus, malah lebih gemok dari sebelum diet.. itu yang menyampah tu.. ciknaa ni jenis orang yang nak turun sikit punya payah.. tapi nak naik, dua hari pun boleh tambah sekilo..



kenapa tetiba nak diet? ok, 1st sebab kesihatan.. ni sebab utama yer.. ciknaa dah mula rasa sakit tumit kaki. berdenyut-denyut kalau berdiri lama sikit.. pastu paling ketara bila solat, slow sangat pergerakan.. rasa macam berat sesangat! bila timbang takde la naik pun..menten jugak sejak kawen 85kg tu jugak la.. 85kg dengan ketinggian 153cm..memang obesiti! ahahahaha..




ni gambar ciknaa masa form 5 dulu.. slim kan? berat masa ni cuma 55kg sahaja..gambar ni antara gambar yg ciknaa bagi masa mula-mula kenal asben.. oi, cinta internet.tak jumpa lagi masa tu.. serius! gambar ni jadi pembakar semangat ciknaa sekarang untuk turunkan berat badan..mungkin taklah se'slim' dalam gambar ni.. tapi kecik sikit dari sekarang dah kira ok.. ciknaa target nak turun sampai 70kg je dulu.. lepas pantangkan afiq berat turun sampai 69kg.. masuk ofis semua orang tegur.. bahagia tuhan je yang tau..tapi naik balik 13kg dalam masa 3bulan aje.. sebab? makan pil perancang..sobs!




sebagai permulaan, ciknaa letak cermin ni kat sebelah sofa.. tempat fav bila kat rumah..so tiap kali tengok tv, makan kudap-kudapan pun ciknaa akan tengok badan sendiri kat cermin ni.tiap kali tulah rasa nak nangis.. gemok lawo takpe, ni tak lawo.. *kutuk diri sendiri takpe kan*
setakat ni cermin ni memang memainkan peranan untuk ciknaa meneruskan misi.. haraplah kali ni istiqomah.. kesian kat diri sendiri..anak & suami..bila berat lebih, pergerakan pun terbatas.. ni ciknaa cakap untuk diri sendiri yeh..


ok, hari ni adalah hari pertama ciknaa diet.. bukan atkin..serius ciknaa rasa tak mampu nak ikut diet tu.. ikut cara ciknaa sendiri..kurangkan pengambilan gula & nasi.. makan lauk lebih & nasi sikit..ada orang tinggal terus nasi kan..ciknaa tak kuat semangat nak bercerai nasi.. dari kecik nasi tu dah macam isi dengan kulit..huhu..setakat ni kalau rasa lapar ciknaa teguk air masak lebih sikit..
semalam suami dah gelak-gelak bila ciknaa kata nak diet.. terus rasa nak nangis tau.. takpe bang, u tunggu i kurus.. jangan masa tu terhegeh-hegeh ajak p bercoti ke cameron highland..hahahaha...


p/s: doakan misi ciknaa berjaya.. semoga niat kali ni tak hangat-hangat air suam! cekedaut.. :)

15 comments:

  1. Good luck cik naa! Mmg kena kurangkan gula garam minyak n nasik. Fast food pun p jejauh heheh.

    ReplyDelete
  2. Good luck ciknaa! All the best! Kalau nk try majun yg emi mkn bgtau emi eh.. Blh kurangkan berat jgk tau.. :)

    ReplyDelete
  3. Hahaha...kelakar jugak cikna..akk doakan cikna berjaya slim ye..tp jangn kurus sgt..nti cpt nmpk tua..ngeee

    ReplyDelete
  4. semoga berjaya ciknaa!
    xde benda yg mustahil...
    chayok2!

    ReplyDelete
  5. gud luck ciknaa! ciknaa boleh.kena kuat semangat.rara pun bila rasa badan nk angkt tu susah.nk solat pon berat.means mmg kena buat sesuatu.kurankan nasi,kek,minuman manis.ok punya ciknaa =)

    ReplyDelete
  6. GO GO GO cik naa...mesti boleh punye...kuatkan semangat...

    ReplyDelete
  7. jomla diet sama-sama.. huhuhu.. hari tu saje try kurangkan makan, makan macam orang biasa, cuma takde tambah2 nasi.. dah kurang dah kilo's sikit. tapi pastu raya haji balik kampung kan, makan makan makan... naik balik 59kg.. hahaha.. gelakkan diri sendiri :'( samala ciknaa, kalau gemuk lawa stylo takpela kan? macam sy ni, tak reti bergaya, memang nampak buruk jela :((

    ReplyDelete
  8. kenapa cameron? hehehe...chaiyok2 ciknaa....blh tu kalo ada azam yg kuat hehe.mmg x mustahil.

    ReplyDelete
  9. mcm ain makan nasi sehari sekali je ciknaa...tengah hari makan nasi....tp portion x byk..malam memang langsung x makan nasi...makan la roti ke biskut ke..xkesah la ape2..ringan2...rasa nak diet jugak nie...tp slow2 ..xleh mendadak trus..hehe...

    ReplyDelete
  10. good luck dear! hehehe

    jemput visit blog saya. ada secondhand novel for sale. =)

    http://myraanneba.blogspot.com/

    ReplyDelete
  11. semangat..semangat..all the best..:)

    ReplyDelete
  12. chaiyok!! chaiyok!! chaiyok cikna!! u can do it bebeh!!

    ReplyDelete
  13. Misi yg bagus tu.. semoga istiqamah ^^
    Beli apa2 mesin senaman di rumah ke kalau xnk ke gym :D

    ReplyDelete
  14. suka la idea cik naa letak cermin tepi sofa tu...baru senang kita nak cermin diri sendiri kan...go cik naa go! go!...ai yakin cik naa boleh kurus...ai pon nak join u berdiet la! haha...jomsss

    ReplyDelete

ciknaa hargai komen yu ols :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Copyright to Mama Double RM
Designed by UMIESUEstudio 2016