Tuesday, September 30, 2014

selera berubah




afiq ni bukan jenis yang pemakan..dari kecik memang berperang sokmo bila nak bagi dia makan..
cuma sejak akhir-akhir ni dia dah mula nak makan..dah pandai sebut 'lapo' sambil tepuk-tepuk perut dia..pastu cakap nak nasik.. nak nasik..haihh..kalau orang dengar sah-sah cakap mak tak bagi anak makan..sebelum ni dia memang peminat nasi ayam tegar..hari-hari kitorang kena beli nasi ayam balik keje..dia makan nasi dengan sup tu aje..lauk memang dia tak makan..nasi tu memang makan banyak..


pic: google

lepas tu sekarang dia dah jemu kot..bape kali ciknaa masak dia taknak makan..yang beli pun dia tak sentuh pun..so, ciknaa tukar menu pulak..weekend lepas masak lemak kobis..campak carrot sikit..campur ikan bilis..goreng ayam sikit..hasilnya bukan kata afiq, rania pun bedal sama..eh lupe plak nak share..sekarang ni rania dah tak makan bubur nasi dah..ape yang abang dia makan, dia pun akan makan jugak..alhamdulillah berbaloi ciknaa masak..





tu cerita pasal nasik..tapi selain nasi dia suka jugak makan biskut cracker tu..pastu coco crunch, honey star tu tengok mood la..kalau selalu sangat bagi, memang dia sumbat celah sofa aje..roti?hm..dah tak makan sekarang..dia campak aje..dia memang kuat susu..dari kecik susu memang teman baik dia..sebulan 7-8 pek jugak la yang 900g tu..sekarang dah besar pun malam still mintak susu..pukul 12 nak sampai ke pagi tu ada la 3kali susu..sekarang ni dia nak susu bagi jela..
sebab umur dah 4 tahun nanti nursery tak bagi bawak botol lagi dah..sian pulak kan.. so sekarang selagi dia nak susu, gasak la abang minum susu..




 p/s: seronok bila masak anak-anak makan banyak.. tapi rasa nak nangis bila anak taknak sentuh langsung makanan tu.. down oke.. perasaan mak-mak memang cenggini ek? huhu

8 comments:

  1. zara pon same
    bukan jenis pemakan
    kudap2 tue die sukelah

    ReplyDelete
  2. anak2 ni selera dorang unpredictable kan?
    kadang2 penat kita balik keja masak utk dorang, sekali dorg xde selera nak makan apa kita masak.
    sedih gak la, tp dah terbiasa..

    nak kena cari apa fav dorang tu yg susah..

    ReplyDelete
  3. Raees sekarang makan nasi tak banyak ...sikit je..Raynia pulak susah nak mkn..bg bubur mmg xnak..bg nasik 2-3 suap dia dah xnak..xtau la beralih bulan ke ape....susah nak makan..tp minum susu kuat...

    ReplyDelete
  4. kalau masak lemak kobis tu, bole geng la dgn acik lia... suka gak ;p

    ReplyDelete
  5. bgus la cikna dia suka makan benda cenggitu.. hafidh pandang nasi je... huhuhu tak pun roti..

    entry terkini...Kenapa Homeopathy yang menjadi pilihan???

    ReplyDelete
  6. wahhh afiq sama dgn yaya suka mkn nasi dgn kuah sup je. yaya lak kau ada lauk ayam ke hape mesti luah balik.

    ReplyDelete
  7. sama je cm airis cikna...kdg2 dia suka masak lemak kobis ni...kdg2 xmo plak...kdg2 mkn nasi kosong je...ikutkan jela selera dia...fasa susah mkn gamaknya skg ni

    ReplyDelete
  8. bebudak ni memang .. ada nak makan, pastu buat esok, tak mau dahh

    jemput ke blog saya, selamat berkenalan.

    ReplyDelete

ciknaa hargai komen yu ols :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Copyright to Mama Double RM
Designed by UMIESUEstudio 2016