Wednesday, July 17, 2013

resepi sambal hitam





sambal hitam ni asalnya dari pahang..tapi tak semua orang pahang tau & pernah rasa.. selalu sambal ni ada kat area jerantut, jengka, kuala lipis & temerloh.. lawan dia sure la tempoyak ikan patin.. slurrrrrp! rasa macam nak balik kampung sekarang jugak! hehe.



jom la ciknaa perkenalkan sambal hitam ni di mata dunia :)) keenakan yang tiada lawan nya.. chewah! kenapa nama dia sambal hitam? dah kaler nye pun hitam.. sambal ni simple aje.. agak senang nak buat, tapi mesti ada belimbing buluh yang direbus sampai hitam.. ciknaa pernah tengok sekali je nenek rebus belimbing tu kat kampung.. lama jugak la nak bagi dia kering & hitam..



ni belimbing buluh yer..



ni la rupa belimbing hitam tu.. ikan bilis itu wajib ada oke..


bahan untuk buat sambal hitam :


* 7 biji cili padi
* 2 biji bawang besar (lagi sedap kalau pakai bawang merah tu)
* 3 ulas bawang putih
* belimbing rebus 
* minyak untuk menumis
* garam & perasa












tumbuk je semua bahan-bahan tu macam buat sambal biasa.. last sekali baru ikan bilis & belimbing hitam.. sambal ni sedap kalau tumbuk guna lesung batu.nak blend boleh jugak, tapi hancur.. tak best. lepas tu goreng je dalam minyak sikit sampai betul-betul garing & kering.. lagi lama lagi bagus.sambal ni boleh tahan berminggu-minggu kalau betul cara masaknya..



lauk ni memang la jadi penaik selera bila time sahur.. makan dgn nasi panas je cukup dah buat ciknaa berpinggan makan.. hoho. kalau tanya ape rasa nye sambal ni.. pedas, masin, masam gitu.. akak kat ofis pernah beli dengan ciknaa dulu. dia tak reti buat sambal dihentam nye makan gitu je macam makan jeruk.. hahaha..



p/s: tahun lepas semangat suruh mak buat banyak-banyak sambal ni konon nak buat stok makan dalam pantang. tapi baru ku tahu, belimbing buluh ni tajam oii.. karang tumpah darah pulak.. wuhu! tapi bagus jugak, karang selera sangat makan dalam pantang gemok lagi la jawab nye :P

13 comments:

  1. fuh...baru tengok dah tangkap leleh....kena cari belimbing buluh ni nak cuba buat.......~nak cari belimbing buluh..nak cari belimbing buluh..lalala~~~ :)

    ReplyDelete
  2. mana nak dapt belimbing buluh ye

    ReplyDelete
  3. Yihuuu..kebetulan memang ada belimbing buluh ni dlm peti sejuk - amek kat kampung hubby 2minggu lepas. tak abis2 lagi. Patut cube ni..

    ReplyDelete
  4. sedap tuuuu...mak mertua sha pandai buat...kat rumah ade stok...mkn dgn nasi je pun da sedapp..berselera..ahhahah

    ReplyDelete
  5. haha kte org rompin.ptt le xtau.kihkih.tp kte tau sambal tempoyak yg lbh kurang mcm ni jgk.klu tmbh terung pipit lg le sedap berganda.adoiihh terliur dh!!

    ReplyDelete
  6. Ala..belimbinh buloh tu nk dpt kt ane ek??

    ReplyDelete
  7. ohoi..ku bygkan grg cli sampai itam..rupanya guna blimbing buluh...sdp x ciknaa?bg la skit...huhu

    ReplyDelete
  8. Macam sambal bilis jawa..cuma jawa style xbuh la belimbing buluh..tp siyes masyukkkkk gile.aini menambah2..makan pulak ngan naget..mabeles!

    ReplyDelete
  9. Ya Allah terliur sangat!!! Hjg minggu nih kena ajak husb g cr belimbing tunjuk. Hahaha.

    ReplyDelete
  10. Memang sedap! Tapi madih xdpt bayg cmne nk rebus belimbing tu smpai jadik itam. Rebus sampai kering ke? Kawan kata smpai periuk buat rebus tu jadik itam ye?

    ReplyDelete
  11. walaupon org ganu tp mmg sambal hitam ni feveret akak..dulu masa study kwn satu rumah selalu buat...org jerantut... mmg terbaik ar...balik kang nak buat..stok belimbing ade jer kat peti..hehehhe

    ReplyDelete
  12. ooh tak pernah makan ni..tak pernah nampak pun. kreatif ye org2 dulu2

    ReplyDelete

ciknaa hargai komen yu ols :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Copyright to Mama Double RM
Designed by UMIESUEstudio 2016