GOOGLE Adsense

Thursday, July 18, 2013

macamana nak rebus belimbing buluh?

ramai yang tanya ciknaa macamana nak rebus belimbing buluh tu untuk buat sambal hitam.. sebetulnya ciknaa tak tau sangat.. tapi boleh la share sikit-sikit ape yang ciknaa tau. dulu masa sekolah, pernah nampak nenek ciknaa rebus belimbing ni kat belakang rumah.. dia pakai tin minyak yang besar tu.. eh klasik giler tin minyak tu kot.. sekarang tak pasti la ada lagi ke tak.. 



picture by mohdfitri



tin ni ditebuk kat bahagian tepi tu,.. rebus la sebanyak mana belimbing buluh tu.rebus pulak atas kayu api aje. ciknaa tak pasti la ada letak garam ke tak.. serius memang tak tau.sebab bila google, dorang rebus atas dapur ada letak garam.. tapi yang pasti nenek ciknaa rebus sangat lama tau.. lebih 5 jam jugak la. sebab nak bagi sampai kering & jadi hitam belimbing tu..sebab tu bila dah kering dia jadi kecik berbeza sangat dari saiz dia yang atas pokok tu..mungkin jugak dorang pakai tin ni sebab dia akan hitam, rentung terus. dah berjam-jam atas api kan.. so lepas tu buang terus.. bijak jugak orang dulu kan?


pada yang tanya ciknaa jual ke tak, kalau ada permintaan InsyaAllah ciknaa usahakan. tapi buat masa sekarang memang takde stok.. ciknaa masak pun guna yang ada dalam esbok kat rumah aje.tu pun lame punye stok.. tapi masih elok. bertahun rasanya tahan belimbing rebus ni..



p/s: kadang-kadang bila duduk kat bandar, makanan kampung yang susah nak dapat tu la kita rindu sangat nak makan.. nak-nak lagi bulan puasa ni.. hati & tekak ku di kampung oiiii :))

15 comments:

  1. nak jugak sedap buat masak lemak

    ReplyDelete
    Replies
    1. tak pernah mkn, tapi kalau letak, serius sedap.. rasa masam2 gitu kan..

      Delete
  2. ciknaa, ade stok lagi ke kt umah..nk terjah umah ciknaa lah..singgah sahur katenya..hehehehhe

    ReplyDelete
    Replies
    1. haha.. skrg tak available okeh! umah ku tiada air.. silap2 kitorang ke rumah yuolss.. haha..

      Delete
    2. eh,, sampai pagi ni pun takde air ke? meh la dtg umah..tp bagitau siap2 la umah den kocik je..huhu..

      Delete
    3. sungguh leenda. sampai arini. pagi tadi berdoa sangat afiq jangan la memberak. air takde nak cuci montot dia.. huhu. boleh ke? eee malu pulok! :D

      Delete
  3. makanan kg jgk yg sedap kn ciknaa??huhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. haah yumie.. dah kite orang kampung kan.. hehe.

      Delete
  4. makanan dan masakan kampung mmg terbaek kot......susah jugak nak merebus belimbing tu sampai itam...ku ingat senang..hmm..

    ReplyDelete
    Replies
    1. sebab ini cara org dulu2 kak.. klu akak gugel, ada jgak dorang buat atas dapur.tp jadi tak hitam n kering sangat. risau gak abis gas nanti.. huhu

      Delete
  5. nak buatlah nanti, serius x pernah mkan n x pernah tgk..mcm sedap je, kecur2 air liur ni hah..umah mak mertua mmg ada pokok belimbing buluh, boleh ku kerjakan weekend ni, habis org rawang kena makan sambal hitam aku..haha

    ReplyDelete
  6. tak pernah plak rebus lelama belimbing buluh tu..

    kat kampung anis banyak...

    selalu wat masak lemak cili padi dgn udang....

    kadang2 buat cuci jari kuku...hehe

    ReplyDelete
  7. owhh..betul la kata biras..mmg kena rebus lama belimbing tu..silap2 kot pakai periuk mau bocor periok kan

    ReplyDelete
  8. sambal itam tu mmg sedap kan....

    ReplyDelete
  9. yang masak pakai tin tu..onyang aty dulu pon buat cegitu...aty pernah tengok..tapi mase tak paham ape die buat..huhu

    ReplyDelete

ciknaa hargai komen yu ols :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Copyright to Mama Double RM
Designed by UMIESUEstudio 2016