Wednesday, September 12, 2012

dessert yang simple, mudah lagi jimat :D

bizi sangat dis week.. course segala macam..
tambah dengan  jamuan raye ofis sane sini.. [oh abis la lemak menempel di mane-mane] ngeee ;)
tapi dalam kebizian tu, ciknaa masih dipilih utk buat dessert bagai yu..
tak tau ke ai ni sibuk ngan anak-anak? alasan la tu beb..
oke, akak ofis soh buat bende senang lagi sedap..sagu berkuah..
oh, ciknaa pernah makan sekali jer..
tu pun 2tahun lepas kat rumah terbuka sape ntah..








senang yang amat..


bahan-bahan nya:


300g sagu, 
3cawan air,
1 tin susu cair,
3 ketul gula melaka.
2,3 helai daun pandan

step semudah 1,2,3 :)


1. masak sagu dengan 3cawan air tu.. oke, mula-mula memang nampak lembik, abaikan aje.. sentiasa kacau sagu tu sampai dia jadi keras & berketul-ketul..

2.basuh.. sebab taknak bagi sagu tu berketul-ketul..



3. Masak gula melaka tu dengan sikit je air.. campur ngan daun pandan sikit.. ciknaa masak lama sebab nak pekatkan air gula melaka ni..








dah siap sume masuk peti sejuk jap.. lepas tu terus boleh ngappp.. hoyehh, kat ofis benda ni paling dapat sambutan..sedap katenye.. [bukan ciknaa kate oke :P] simple je kan? kalau dukung anak pun boleh buat kott..hehe.


p/s: suami balik petang ni. nak buat lagi, dia nak rase pulok... =)

6 comments:

  1. hamboih buleh la bukak kedai sagu gula melaka pasni ciknaa...hehehe :)

    ReplyDelete
  2. macam sedap jer...kalu mkn sejuk2 lg best kot kan...nk try buat la..

    ReplyDelete
  3. sedap..tp kena mkn tutup mate sbb kita geli geleman tgk sagu, xtau la kenape.. haha

    ReplyDelete
  4. aty dok umah semua bende sekarang nak try//lagi2 kalau nampak macam snang..mekaseh bagi resipi..harap2 menjadi ar aty buat..;p

    ReplyDelete
  5. Ya Ampun....ni feb=veret su tau!!!

    ReplyDelete
  6. nadt pun suke dessert ni.lama tak makan nih..nyummm

    ReplyDelete

ciknaa hargai komen yu ols :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Copyright to Mama Double RM
Designed by UMIESUEstudio 2016