GOOGLE Adsense

Wednesday, February 1, 2012

Gusi Berdarah Ketika Hamil

entry ni agak meloyakan bagi sesetengah orang..
lagi2 m2b yang tengah mabuk2 tuh.. hehe. [sori ye mummy]
sebabnya nak jugak keluarkan cite ni..
lately boleh dikatakan tiap2 hari tym berus gigi mesti darah..
ish! tak suke betul laa.. 
leceh la nak kene kumur betul2..
nak bersihkan berus gigi lagi..
plus loya tu kompem laa.. :||






Punca perubahan keadaan gigi dan gusi ketika hamil :

  • Perubahan hormon ~ paras hormon yang meningkat sewaktu kehamilan juga boleh menyebabkan tisu pemegang gigi atau ligamen serta tulang rahang sekeliling akar gigi terjejas lantas menyebabkan gigi longgar. 
  • Bertambahnya pengaliran darah dalam badan mengakibatkan gusi bengkak, menjadi sensitif dan berdarah.
     
  • Pemakanan juga sering diambil mudah wanita mengandung malah selalunya mereka akan mengidam sesuatu yang manis tanpa langsung menyedari bahawa gula itu musuh ketat kepada gigi. 



ATASINYA DENGAN :



* Gosok gigi sekurang-kurangnya dua kali sehari .
* Gunakan berus yang lembut dan gosok secara perlahan-lahan dan berhati-hati .
* Jika gigi sensitif, gunakan ubat gigi khas untuk gigi sensitif .
* Jika gusi berdarah, rawat dengan ketulan ais .
* Flos gigi setiap hari. Jika boleh, setiap kali selesai makan .
* Kurangkan gula dan makanan manis, termasuk biskut, kek dan minuman soda .
* Dapatkan pemeriksaan gigi secara berkala .




p/s: ada tak mummy yang guna ubat gigi khas untuk mak2 buyung tu? ok tak? mcm nak try je..

10 comments:

  1. su pun kdg2 berdarah..pki ubt gigi biase je..

    ReplyDelete
  2. hye,

    lau sy pki matertnity toothpaste brand Pureen br ok..Lau x mmgla tiap x gsok gg msti bdrh beria2 tp skrg da xdrh bla pki ubt gg khas..

    ReplyDelete
  3. hye,

    lau sy pki matertnity toothpaste brand Pureen br ok..Lau x mmgla tiap x gsok gg msti bdrh beria2 tp skrg da xdrh bla pki ubt gg khas..

    ReplyDelete
  4. sy pakai pureen maternity toothpaste tu. stkt ni br skali kot gusi bdarah. tp ms mula2 pakai ubat gg tu, rs loya sgt2. mcm manis semacam rs dia. skrg dh ok sket. =)

    ReplyDelete
  5. me pakai pureen maternity tu jugak gara2 loya pakai toothpaste biase. gusi still berdarah, tapi kurang la..

    ReplyDelete
  6. patut lar..normal upernyer..ingatkan sebab baru2 ni tukar jenama ubat gigi..:)

    ReplyDelete
  7. normal kot..masa prgnant,memang selalu la gusi berdarah..loya bila gosok gigi,banyak sgt darah kuar

    ReplyDelete
  8. sy pon kalo gosok gigi selalu berdarah.haritu baru beli systema.huhu.best jugak.tp still kena gosok pelan2.ubat gigi pureen sy dh start pakai masa 3 bulan.huhu.ok n rasa mcm ubat gigi biasa cuma dia lebih selamat utk org pegnen

    ReplyDelete
  9. dah la rasa ubat gigi je dah muntah..
    nak suh gosok gg 2x sehari ke??
    huhu..
    lantak la org nk kate busuk ke..selekeh ke..asal tk muntah..
    tp mmg lately bile kumur je mst berdarah..

    ReplyDelete
  10. dah la rasa ubat gigi je dah muntah..
    nak suh gosok gg 2x sehari ke??
    huhu..
    lantak la org nk kate busuk ke..selekeh ke..asal tk muntah..
    tp mmg lately bile kumur je mst berdarah..

    ReplyDelete

nasi lemak ikan kerisi,
nanti singgah komen la lagi (^_^)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Copyright to Mama Double RM
Designed by UMIESUEstudio 2016