GOOGLE Adsense

Thursday, December 1, 2011

buah delima.. baru ni la kenal & merasa makan =)

serius.. ciknaa pernah dengar pasal buah delima. tapi memang tak pernah makan. tapi masa kecik2 dulu tak tau la kot2 mak ngan abah pernah sumbat dalam mulut ciknaa ni. hehe. sejak pregnant, mak bape kali suruh beli buah ni. kata nya elok untuk otak anak. bijak kata nya.. tapi ciknaa buat dek aje. sebab takde la terasa mcm nak makan pulak. last week kan kat kampung. mak belikan 2 biji. haa.. sebijik tu kami kongsi laki bini.. hoho. eh! sedap la pulaks.. hehe. paling best, encek saiful berebut makan ngan ciknaa.haip! suami.. macam awak pulak yg mengandung.. (^_^)








fakta menarik pasal buah delima ni :

  • “BUAH delima atau ar-rumman dalam bahasa Arab disebut sebanyak tiga kali dalam al-Quran.”

    Read more about Fakta Menarik Tentang Buah Delima on:
    http://faktafaktamenarik.com/fakta-menarik-tentang-buah-delima.html?utm_source=INK&utm_medium=copy&utm_campaign=share&
    “BUAH delima atau ar-rumman dalam bahasa Arab disebut sebanyak tiga kali dalam al-Quran.”

    Read more about Fakta Menarik Tentang Buah Delima on:
    http://faktafaktamenarik.com/fakta-menarik-tentang-buah-delima.html?utm_source=INK&utm_medium=copy&utm_campaign=share&buah de
    buah delima atau ar-rumman dalam bahasa arab disebut 3 kali dalam al-Quran.
  • buah ini penyembuh penyakit Nabi Ayyub A.S
  • ditanam di seluruh dunia.
  • terkenal dengan khasiatnya yg kaya dengan zat sodium, riboflavin, niasin, vitamin C, kalsium & fosforus.
  • penawar untuk penyakit jantung, cepat tua & barah.
  • mampu mengubati cirit birit, sakit telinga, pandangan kabur, sakit gusi & penghadaman.
 source: faktamenarik.


buah ni kat kl ciknaa tak pernah beli, pernah dengar orang cakap buah ni agak mahal. tapi kat kampung mak ciknaa beli dengan harga 2ringgit sebijik. murah la tu kata nya.. 2hari berturut dok ulang kedai untie tu beli buah delima ni. ada sebijik ciknaa sempat bawak balik kl. tak boleh rebut2 lagi ngan suami sebab dia dah balik johor :(


p/s: kalau betul orang cakap buah ni bagus untuk otak bayi (nak anak bijak la maksudnya) ciknaa nak amalkan makan buah ni. paling tidak pun baik untuk kesihatan & penghadaman kan?

6 comments:

  1. su makan jugak time pregant ni.sebelum ni tak pernah mkn pun,hasben yang ajar makan.3 biji rm5 kat area umah su..

    ReplyDelete
  2. semalam baru tasha makan bauh delima MIL bagi...tapi kureng manis agak masyam..last2 hubby i yg makan cisss..! kat area pasar mlm putrajaya sekarang nih byk betul buah delima ingat wiken nih nak gi beli ar....

    ReplyDelete
  3. sue: tula..kalo xpeknen, xmerasa la buah ni agak nye.. hihi.

    natasya: masyam? ouw.. kompem mata terpejam2..hihi.takpe, buah delima ku, buah delima mu jua ;p

    ReplyDelete
  4. dulu kat umah arwah nenek ada pokok delima ni..tp buah dia kecik2..xsama mcm import..kat kl ni ika pernah nampak kat pasar malam sri rampai..leh beli lepas ni...

    ReplyDelete
  5. wah syok nye, boleh la ika petik sndiri. pastu terus ngap! suke2.. tula import jgak yg sedap..hehe.

    ReplyDelete
  6. hehe..aah..yg kat kg dulu masam sikit...airnye pn xbanyak..
    xtau la sekarang ade lg ke x pokok tu..lgpun jarang dia nk berbuah...

    ReplyDelete

nasi lemak ikan kerisi,
nanti singgah komen la lagi (^_^)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Copyright to Mama Double RM
Designed by UMIESUEstudio 2016